zaterdag 20 december 2014

Overstappen en nieuwe tv

Voor onze zorgverzekering zijn we intern overgestapt, dat wil zeggen: we zaten bij Energiek ( onderdeel Sallandverzekeringen) en via independer is het opgezegd en zijn we weer aangemeld. Ik kreeg namelijk 7% korting en via independer 8,5% korting.

Omdat ons energiecontract met Eneco dit jaar afliep en ik het aanbod van Eneco voor de aankomende 3 jaar goed genoeg vond in vergelijking tot andere maatschappijen, heb ik toen ( ik meen in juni) weer getekend voor 3 jaar. Het ging snel en simpel. Misschien iets te snel en iets te simpel denk ik nu achteraf.

Afgelopen week stonden manlief en ik in de mediamarkt om ons te oriënteren wat televisies betreft. Onze 10 jaar oude Philips liet ons steeds vaker in de steek en hoewel we niet veel tv kijken is het wel fijn als je een documentaire af kunt kijken zonder lange zwarte of ruizige periodes met en zonder geluid. Om maar te zwijgen over de kinderen die boos worden omdat "kerst met Linus" niet zichtbaar is.  We moesten ons wel echt even ergens overheen zetten. Manlief en ik vinden winkels als de Mediamarkt werkelijk een verschrikking. Maar om een beetje gevoel te krijgen bij wat er nu te koop is, wilden we wel weer eens een voet binnen zo'n een-en-al-prikkel-en geluid-winkel wagen. We hadden al wel op internet gekeken, maar konden geen voorstelling maken van alle opties en formaten. Ook niet met een meetlint erbij. En wat is het verschil in megahertz ( 400 of 600 zie je dat verschil?) en hoe smart is zo'n smart-tv enzo. En voegt ambilight zoveel toe?

Eenmaal in de winkel werden we zoals verwacht overweldigd door alle prikkels. Overal flitst, knippert er wat en maakt er iets geluid. De afdeling met tv's was ook niet te missen. Ze waren groot, groter, grootst die tv's. Omdat ik niet zo'n grote tv wilde en wel een super zuinige en manlief geen zilverkleurige omlijsting wilde, werd de keuze in het grote aantal tv's gelukkig al wat beperkt. We lieten ons uitgebreid informeren en het formaat waar we eigenlijk wel voor vielen was een van de meest verkochte modellen...voor op de kleine slaapkamer, aldus de verkoper. Daar moesten we natuurlijk wel om lachen, want ik moet er niet aan denken dat er een op de slaapkamer zou komen te staan.

Uiteraard wilden we er nog een paar nachtjes over slapen.  De verkoper leek er begrip voor te hebben, maar attendeerde ons nog wel even op de aanwezigheid van een stand van Essent. Wie over ging stappen naar Essent kreeg twee cadeaukaarten van 112,5 euro, dus 225 euro in totaal. En alles zou geregeld worden. Ook de boete zou overgenomen worden. Het was eigenlijk te goed, het kon niet waar zijn. Dus we checkten bij de stand de tarieven van Essent met onze huidige tarieven ( lang leve de telefoon waarmee je je e-mails met het verbruiksoverzicht kunt lezen) en het scheelde inderdaad ietsje pietsje, maar dus ook die 225 euro.  Ik heb wel vier keer gevraagd of we verder geen boete enzo zouden hoeven te betalen en of ik echt, echt, echt niets hoefde te regelen verder. We besloten er uiteindelijk voor te gaan. De cadeaukaarten zijn drie jaar geldig, dus ook al werd het geen tv, dan zou het aan iets anders dat aan vervanging toe is besteed kunnen worden.

Inmiddels hebben we diverse mails van Essent ontvangen en schijnen we echt te zijn aangemeld. Van Eneco hebben we nog niets gehoord. En ja de elektriciteit en het gas doen het nog gewoon :-).
Op de site van Essent kun je inderdaad lezen dat je cadeaukaarten krijgt van de mediamarkt bij een 3-jarig contract. De cadeaukaarten hebben dan echter "maar" een waarde van 170 euro. Het loont dus om echt zelf naar Mediamarkt te gaan.

En ja de tv is er ook gekomen. Daar kwamen we uiteindelijk toch eigenlijk voor naar de Mediamarkt. We hadden thuis nog goed gecheckt of het type echt wel voldeed aan onze wensen. Want we hopen er toch zeker weer 10 jaar mee te kunnen doen. We hadden alles, alles, alles nagekeken en besloten dat de aanbieding die we hadden gezien, beslist een goede aanbieding was. Al was de omlijsting (de rand en de achterkant) geen zwart zoals manlief eigenlijk wenste. Maar hij was niet groot en wel super zuinig, dusssss...We toogden weer die kant op en schoten de verkoper die ons eerder zo goed geholpen had aan om tot aanschaf over te gaan. Terwijl de verkoper iets ging regelen op de computer, zag manlief dat hetzelfde model wel met een zwarte omlijsting verkrijgbaar was, maar dan wel ook meteen een slag groter was. De verkoper checkte alles nog eens en kwam tot dezelfde conclusie. Het was inderdaad dezelfde, met dezelfde zuinigheid in energie, maar dan zwart en een maatje groter en -heel gek- precies 1 euro duurder. Omdat ik de kleur enzo niet zo belangrijk vind en manlief duidelijk enorm blij werd van zijn vondst, is het die dus geworden.

De kinderen waren thuis helemaal opgewonden. Manlief en ik moesten nog wel even wennen aan de scherpte van het beeld. Het is best shocking om sommige mensen zo scherp en duidelijk op tv te zien :-). De volgende ochtend waren de kinderen op tijd wakker om naar beneden te gaan om te kijken of de tv er nog wel was. Vooral onze kleine meid was bang dat hij weg zou zijn. Manlief en ik hebben er enorm om gelachen.

Nu is het dus afwachten wanneer we bericht krijgen van Eneco en of er niet toch een addertje onder het gras zit....

6 opmerkingen:

  1. Leuk verslag van jullie avonturen bij de mediagigant. Die aanbieding van de energieleverancier is een hele mooie! Kan me voorstellen dat je dacht dat het te mooi was om waar te zijn. Heb je nu die bonnen gebruikt om de tv te kopen?
    Ik hoop dat jullie veel plezier van de nieuwe tv hebben. Of hij het weer 10 jaar volhoudt, is de vraag, want die dingen worden er niet meer op gebouwd om zo lang mee te gaan. Vijf jaar schijnt het max te zijn.

    Fijne zondag.
    Groeten Anita
    (Anita's dagboek)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt toch wel als een goeie deal ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, de Media Markt. Dat vind ik wel dapper van je :)
    Afsluiten doen ze sowieso niet meer vertelden ze me toen bij Delta? Ja, bij enorme betalingsachterstanden. Maar die tv was vast niet zó duur.
    Nou, hopelijk heb je er lang plezier van!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldig verhaal. Ik wens je veel kijkgenot toe voor de nieuwe tv !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier ook een nieuwe tv. Ik vind het geweldig, wát een prachtig beeld (ik, die dat normaal nooit zo zie of belangrijk vindt). Helaas is man minder enthousiast, het zappen duurt hem te lang (terwijl ik toch vaak het ongeduldigst ben thuis)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zappen zo langzaam ging hadden wij ook, maar het schijnt dat je een lijstje met de zenders aan kunt maken en als je dat in hebt gesteld kun je wel snel zappen.

      Verwijderen