zondag 17 mei 2015

Projectje woonkamer

Nou laat dat "je" maar weg bij projectje. De woonkamer "an sich" is prima, helemaal up to date. Netjes in de lak, frisse lichte kleuren. Maar onze meubelen....dat is ehm...een ander verhaal.
Een ratje toe aan meubelen. Een eiken kast via Marktplaats. Een grenen hangoortafel, gekregen van vrienden. Daaraan eiken stoelen van vroeger, van bij mijn ouders thuis. En twee grijze trip-trap kinderstoelen. Een Ikea ladenblok als tv-kast. Een koloniale ronde bijzettafel (teak) en een rechthoekige salontafel (grenen) met lades.

Hoe dat zo'n ratjetoe geworden is, komt denk ik omdat we van een groot huis kleiner zijn gaan wonen. De grote bijpassende meubelen pasten niet echt meer (veel te groot) en langzamerhand is dus alles weggegeven en vervangen voor gekregen en marktplaats. Vooral met het idee dat als het huis af is ( zoals nu) dat we dan nieuwe meubelen zouden gaan kopen. Want tijdens een verbouwing is er weinig geld en vaak kun je beter wachten tot het eindresultaat.

We hebben het afgelopen jaar al wel het een en ander bezocht om eens te kijken wat we dan willen. Van grote woonboulevards tot leuke kleine woonwinkeltjes. Maar als je dan je goede geld ergens aan wilt besteden dan vinden we wel dat we ergens helemaal weg van moeten zijn en dat is gewoon niet gelukt. Meestal vinden we het te duur voor wat je krijgt. En misschien zijn we gewoon wel tevreden met wat we hebben. Manlief wilde op het laatst niet meer mee naar wat hij "Middeleeuwse grijze grotten" noemde. Van die woonwinkels die wel helemaal in de grijze stemming zijn :-)

Maar een tijdje geleden lieten we ons huis taxeren door een makelaar. Daarover schreef ik al eerder. Hoewel  de geschatte waarde van ons huis niet heel erg tegenviel, na alle inspanningen, werd er terloops wel een paar opmerkingen gemaakt over ons woonkamer-interieur. Dat mochten we het -ooit- willen verkopen, het wel meehelpt als de inrichting ook up-to date is. Met andere woorden: jullie hebben oude meuk aan meubelen. Manlief en ik hebben er nog heel erg om gelachen, maar we werden dus wel gewezen op iets dat bij ons op de achtergrond gekomen was.

Kort daarna kwam ik zoonlief ophalen van een speelafspraak. De jongens moesten nog wat opruimen en ik stond met de moeder te praten in de woonkamer. Die was nog voor een groot gedeelte leeg, want ze hadden net de vloer laten opknappen. Die was eerder heel donker en nu prachtig geschuurd en gebeitst in een lichtere kleur. De meubels herkende ik van voorheen, maar nu waren ze niet koloniaal en donker meer. Ze waren geschuurd, voorzien van krijtverf of wax. En prachtig geworden, zoals je in van die hippe woonwinkeltjes ziet. Heel erg leuk gedaan! En hoewel het een hoop schuurwerk was geweest, was het aanbrengen van de krijtverf enorm meegevallen. Ze was zo enthousiast (terecht) dat ik er zelf haast zin in kreeg. Op haar advies stond ik een aantal dagen later zelf in dat betreffende woonwinkeltje waar zij de verf hadden gekocht. Ik werd heel erg aardig geholpen en ben onder de indruk van wat je met krijtverf kunt doen. En met de afwerkingen van schuurwerk en wax. Het idee dat het niet van die vieze verf is die nog weken giftig in je huis te ruiken is, is ook erg aantrekkelijk.

Ik wilde wel kleurenstalen meenemen, maar die kostten tien euro. Wat het misschien wel waard is, maar ik wilde eerst van manlief weten of hij de betreffende serie kleuren wat vond. Anders bestaat de kans dat je precies de verkeerde serie stalen koopt. Zodra hij terug zou zijn uit het buitenland zou ik met hem langs het winkeltje gaan. Bovendien wilde ik het eerst op een meubelstuk proberen wat niet direct in de woonkamer zou gaan staan.

Toen de kinderen op bed lagen zocht ik op internet naar het merk van de krijtverf en naar andere merken krijtverf. Prachtig wat je er allemaal mee kunt doen. Een pot van 750 ml kost ongeveer 33 euro en het schijnt goed te dekken. Maar allemaal toch net iets te spannend naar mijn smaak om meteen onze kast te behandelen. Dus kocht ik de volgende dag samen met de kinderen bij de kringloop twee kleine tafeltjes, van die oma-bijzet-tafeltjes. De proefobjecten waren samen de helft goedkoper dan een serie verfstalen :-). Je kunt van allerlei merken krijtverf ook proefpotjes kopen en uitproberen, dat wilde ik samen met manlief gaan doen als hij weer terug zou uit het buitenland.

Eenmaal thuis las ik op internet dat Action ook een soort verf heeft ( Home deco) dat in kleine flesjes van 250ml verkocht wordt. Het heeft hetzelfde effect als krijtverf, ook geurloos en kost maar 1,99 euro. Drie van die flesjes is net zoveel als één pot krijtverf. Dat is dus 6 euro tegen 33 euro voor "echte" krijtverf.

Het prijsverschil is erg groot en daarmee voor mij het proberen waard. Ik kocht dus een paar flesjes en probeerde "Clay" uit op het eerste proeftafeltje dat ik helemaal kaal geschuurd had ( inderdaad wat een werk!) en daarna ontvet had. Toen manlief thuiskwam van zijn werk was hij erg onder de indruk. Hij vond het matte, natuurlijke effect en de kleur ook heel mooi passen bij het interieur.
Omdat er op internet ook gesuggereerd werd dat je het tafeltje niet helemaal kaal hoefde te schuren, schilderde ik het kleinste tafeltje nadat ik het wel goed, maar wel licht opgeschuurd had en ontvet had. Het verschil? Het dekte net niet helemaal lekker, omdat het tafeltje echt donker was. Dus dat tafeltje moest nog een keer, maar daarna was het net zo mooi als het tafeltje dat ik wel helemaal kaal geschuurd had. Goed om te weten dus....

We probeerden ook "Graphite" maar dat is naar onze smaak te donker. Een mengsel van 1 deel "Clay"en 1 deel "Graphite"gaf ook een prachtig effect. Dat mengen is niet moeilijk, maar als je een groot object gaat doen, moet je wel in één keer de hele hoeveelheid aanmaken om kleurverschil tegen te gaan.

Omdat in de woonwinkel ook gewerkt werd met wax als afwerking, ben ik van plan om die te kopen en uit te proberen op de proeftafeltjes. Net als de schuureffecten enz.
De aankomende dagen ga ik dus hard aan de slag! Foto's volgen nog :-)
Lekker bezig...

2 opmerkingen:

  1. Ben benieuwd naar de foto's! Succes.

    Lang geleden, mijn eerste eigen meubels waren donkere eikenhouten krijgertjes, en die hebben we helemaal afgeschuurd (en grenen gelakt, haha, dat was toen modern). Wat een werk!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk dat je zo geïnspireerd raakte door die moeder en dat ze je vertelde hoe ze het aanpakte. Ik kijk uit naar de foto's!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen